Szpinak

Dzisiaj jest międzynarodowy dzień szpinaku. ?

Pewnie kojarzycie Popeye’a (bohatera komiksu i filmu animowanego), który tuż po spożyciu szpinaku zyskiwał ogromną siłę ? Czy szpinak rzeczywiście jest tak bardzo wartościowy ? Co dokładnie w nim znajdziemy? Czy każdy może go spożywać ?

Szpinak (tuż obok sałaty, brukselki, jarmużu) jest bardzo bogatym źródłem witaminy K (>100ug/100g). Zawiera też dużo beta-karotenu (4243ug/100g), z którego w organizmie powstaje witamina A. Dodatkowo można w nim znaleźć potas (235mg/100 g), wapń (93mg/100g), magnez (53mg/100g), żelazo (2,8mg/100g) oraz foliany (193ug/100g) i witaminę C (67,8mg/100g). Szpinak bogaty jest również w związki polifenolowe o silnych właściwościach antyoksydacyjnych.

Ile to właściwie jest 100 g szpinaku ? Otóż garść świeżego szpinaku waży około 25 g, a szklanka rozmrożonego to ok. 220 g.

Surowy szpinak ma jednak dużo szczawianów, które nie powinny być spożywane przez osoby chorujące na dnę moczanową, reumatyzm, kamice nerkowe lub żółciowe. Większość szczawianów można usunąć obgotowując szpinak przez 1-3 min w dużej ilości wody. Trzeba też, pamiętać, że liście szpinaku magazynują pestycydy. Dlatego nie powinniśmy przesadzać z jego ilością w naszej diecie. Wszystko co w nadmiarze może nam zaszkodzić.

Szpinak jest dostępny właściwie cały rok, a w postaci mrożonej nie traci właściwości odżywczych, które ulegają szybkiemu zmniejszaniu w miarę długiego przechowywania szpinaku świeżego. Do czego można go używać? Ja uwielbiam dodawać szpinak do sałatek, naleśników i makaronów. Czasami przygotowuje też zielone koktajle, a także chrupie po prostu z kanapką. A Wy do czego dodajecie szpinak i w jakiej formie Wam najbardziej smakuje ? ?

Źródła:

Instytut Żywności i Żywienia: Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw, Warszawa 2017, Wydanie IV rozszerzone i uaktualnione.

http://naukadlazdrowia.pl/szpinak-fakty-i-mity/

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments